همچنین در 1990 ، John Romkey نیز موفق شد یک تستر را از طریق اینترنت روشن و خاموش نماید.Steve Mann در 1994 Wearcam را ابداع نمود که یک شی اینترنتی به حساب می آمد و از یک پردازنده سیستم 64-Proccessor با کارائی near-real-time استفاده می کرد. Paul Saffo – technology forecaster – در 1997 توضیح کوتاهی درباره Sensors و آینده آن ها ارائه داد. در 1999 برای اولین بار لفظIoT توسط Kevin Ashton به کار رفت. Kevin Ashton مدیر عامل Auto-ID Center بود. Auto-ID Labs شبکه ای از سیستم RFID به عنوان هسته داشت که در آن همه اشیا را از طریق Sensing Devices و اینترنت به هم لینک کرده بودند. شرکت سیسکو بعد ها از Kevin Ashton به عنوان پدر Internet of Things نام برد ! لینک در همان سال 1999  global standard system for RFID and other sensors  را نیز پایه گذاری نمودند.

 

 

در سال 2000 ، غول دنیای الکترونیک ، شرکت LG ، به عنوان یک پرش بزرگ در تجاری سازی IoT از یخچال هوشمندی رونمایی نمود که می توانست تشخیص دهد که چه زمانی ، کدام مواد غذایی به اتمام رسیده است و آن را از طریق اینترنت به اطلاع کاربر برساند. ( بعد ها در سال 2010 Haier ، نیز ساخت نخستین یخچال IoT را اعلام کرد ) 2003 سالی بود که ارتش آمریکا برای برنامه SAVI از RFID به شکل بسیار گسترده ای بهره برد. و هم زمان Walmart نیز از RFID در همه فروشگاه هایش استفاده کرد.

 

 

تاریخچه استانداردهای IoT

17 نوامبر 2005 ، ITU-T در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی که در تونس برگزار شد ، ITU Internet report 2005: Internet of Things را صادر کرد که به طور رسمی کانسپت IoT را توضیح داد. این گزارش اعلام کرد که RFID ، Wireless Sensors ID ، Nano Technology و Intelligent Embedded Technology  از این پس به دلیل فراگیری IoT بسیار بیش تر از قبل استفاده خواهند شد. اندکی بعد در همان سال 2005جریان اصلی نشریات از جمله Boston Globe ، Scientific American  و Guardian مقاله های زیادی در رابطه با IoT به چاپ رساندند.همین موضوع باعث شد که موج IoT توجه جهان را به خود جلب کند. در واقع از همین سال 2005 به بعد بود که برخی از کشورها استراتژی های بلند مدت ملی را برای IoT مطرح کردند. برای مثال کشور ژاپن با هدف اصلی ایجاد  ارتباط بین مردم ، مردم با اشیا و اشیا با اشیا ، پهنای باند با قابلیت دسترسی پذیری گسترده برای همه مردم را ارتقا بخشید. در کره جنوبی ، خانه های هوشمند شامل کنترل از راه دور و ایجاد سرویس های تعاملی دو طرفه چند رسانه ای در اشیا مختلف فراگیر شد.  نسل بعدی I-Hubهای کشور سنگاپور و به طبع آن نسل بعدی شبکه های U امن از گام های اصلی این کشور بود.   

 

گرد آورنده از منابع اینترنتی : مدیرفنی فروشگاه  کالامج   عظیمی

 

 

niazihassan@yahoo.co.uk

www.kalamaj.ir

گروه تلگرام کالامج https://t.me/joinchat/Bm2bdxGM0sOSHEurdyazmQ