واژه سماور  روسی بوده و به معنای خود جوش می باشد،گفته میشود در سال 1266 هجری قمری ،ملک التجار روسیه (ویش قرتسوف) ،سماوری با یک دست ظرف چای خوری برای میرزا تقی خان امیر کبیر هدیه فرستاد.امیر کبیر همان سماور را برای یکی از صنعتگران ماهر اصفهان ارسال ،تا مشابه آنرا بسازد.

استاد اصفهانی بسیار خوب مشابه آنرا ساخت.امیر کبیر اورا تشویق و سرمایه ای در اختیار استاد ماهر گذاشت تا کارگاه سماور سازی را با هزینه حکومت دایر نماید و به اندازه کافی کارگر استخدام نماید.استاد ماهر چند دکان اجاره نموده و کارگاه سماور سازی را با مبلغ 200 تومان راه اندازی نمود.و قرار شد هرسماور که قیمت تمام شده آن 15 ریال بود را 25 ریال بفروش برساند..

متاسفانه هنوز کارگاه سماور سازی رونق نگرفته بود که یک نفر فراش حکومتی به سراغ استاد ماهر رفته و اورا مانند دزد نزد حاکم بردند واعلام نمودند چون امیرکبیر عزل شده است تو باید 200 تومان را هرچه زودتر به خزانه دولت برگردانی،استاد صنعتگر چون پولی نداشت ،اموالش مصادره گردید و لی کلیه اموالش به 170 تومان رسید و برای 30 تومان باقیمانده ،اورا به بازار برده و در انظار مردم به چوب بستند،تا اینکه مردم ترحم کرده و سکه های پول را به سوی او که مشغول چوب خوردن بود پرتاب کردندو سرانجام 30 تومان پرداخت شد!

از ویژگیهای سماور به عمل آوردن چای به کمک بخار آب و به اصطلاح دم کشیدن است که قابل مقایسه با محصولات چایساز خارجی نمی باشد(در چایساز های خارجی ،قوری روی یک صفحه حرارتی مانده تا دم بیاید که طعم چای جوشیده میدهد ).

شرکت پارس خزر دارای محصول دم آور بوده که مشابه سماور آب را جوش آورده و قوری روی کتری آن ،عمل دم آوری چای را با همان کیفیت سماور دارد.

مدلهای دم آورشرکت پارس خزر  عبارتند از :

TK-2400P   و  TM-3000P و  TM-3000SP و TM-3500P و TM-3500SP و چاینوش

فروشگاه اینترنتی کالامج ارائه کننده  قطعات یدکی اصل و اورجینال پارس خزر

جهت تامین قطعات یدکی چایساز کلیک فرمایید