عيب 1- جارو برقي روشن نمي شود.

علت1- پريز برق ندارد.

رفع عيب 1- جهت رويت برق پريز ، بهترين روش استفاده از ولتمتر آومتر است . رنج را بر روي 250 ولت قرار داده و برق پريز را اندازه گيري نماييد . اگر مشكل از پريز است آن را رفع نماييد .

عيب 2- جارو روشن نمي شود .

علت 2- دوشاخه جارو و يا سيم رابط معيوب شده .

رفع عيب 2- بدنه جارو را باز نموده و بوسيله ولتمتر رسيدن برق را به سيم جمع كن مشاهده نماييد. براي اين آزمايش مي بايست دوشاخه را وارد پريز نموده و چون دستگاه داراي برق است بسيار دقت نماييد . البته مي توانيد همانگونه كه در مباحث قبل گفته شده اين آزمايش را بدون اتصال دستگاه به برق نيز انجام دهيد. براي اين كار ، كافي است ورودي هاي سيم رابط به سيم جمع كن را بيكديگر اتصال داده و اهم متر را در حالي كه رنج بر روي R*1 قرار دارد به دوشاخه متصل نماييد. اگر دوشاخه سيم رابط سالم باشند ، عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان مي دهد ( در صورت حساس بودن اهم متر ، عقربه چند اهمي را نشان خواهد داد كه در واقع اهم سيم هاي رابط است. ) . در اين آزمايش اگر مشكل از سيم رابط يا دوشاخه باشد ، ابتدا دوشاخه را بر رسي نماييد و سپس نسبت به تعويض سيم رابط اقدام كنيد.

عيب 3- جارو روشن نمي شود.

علت 3- عيب از سيم جمع كن است.

رفع عيب 3- در اكثر موارد اينگونه ديده مي شود كه برق وارد سيم جمع كن شده ولي به سبب عدم اتصال شاخك هاي سيم جمع كن به حلقه هاي گردان قرقره ، فاز يا نول و گاها" هر دو وارد دستگاه نمي شوند ودر نتيجه جارو رو شن نخواهد شد . جهت رفع عيب كافي است شاخك ها را كمي به حالت عمود نزديك نموده ، سپس قرقره را بر روي آن ها قرار دهيم .در نتيجه اين عمل حلقه هاي گردان برشاخك ها فشار وارد نموده و آن ها را به طرف پايين مي راند. حالت فنري شاخك ها، ارتباط بين آن ها و حلقه هاي گردان را من بعد ايجاد خواهد نمود.

عيب 4- جارو برقي روشن نمي شود.

علت 4- كليد قطع و وصل خراب است

رفع عيب 4- جارو را از برق جدا نموده و به وسيله اهم متر كليد را تست نماييد . اگر كليد روشن باشد عقربه عدد صفر و در حالت خاموش كليد عقربه بي نهايت را نشان خواهد داد . در غير اين صورت كليد را تعويض نماييد.

عيب 5- جارو روشن نمي شود.

علت 5- رله سوخته است.

رفع عيب 5- در جارو هايي كه مجهز به رله هستند تا مدار رله بسته نشود و كليد قدرت آن متصل نشود ، جارو روشن نمي شود براي تست رله بهترين روش آنست كه سيم هاي متصل شده به كليد روي دسته جارو را ابتدا به وسيله اهم متر چك نماييد. سپس كليد روي دسته و در صورت سالم بودن آن ها خود رله را عملا" آز مايش مي كنيم جارو را به برق متصل نموده و با يك پيچ گوشتي دسته عايق كليد قدرت رله را بنديد. اگر جارو روشن نشد،عيب از رله نيست، اما اگر جارو روشن شد سيم هاي رابط رله و يا ساختمان داخلي اش آسيب ديده است.

عيب 6- جارو روشن نمي شود .

علت 6- مدار سري موتور قطع است.

رفع عيب6- همانگونه كه در مبحث موتور هاي يونيورسال آورده شده مدار اين موتور ها كاملا" سري است. اگر ارتباط يكي از اجزاء با سائرين قطع شود موتور روشن نخواهد شد. مثلا" اگر به سبب خرابي يكي از فنر ها ، زغال مربوطه به كلكتور نچسبد مدار سري موتور قطع است . اگر موتور را مستقلا" به برق زده ايد و روشن نشده ، آن را از برق جدا نموده و بوسيله اهم متر ارتباط يك يك اجزاء را به سائرين مورد بر رسي قرار دهيد و اگر در ارتباط كلي آن ها قطع شدگي ديده شود ، مورد معيوب را رفع نماييد تا جارو روشن شود.

عيب 7- جارو روشن نمي شود.

علت 7- موتور كاملا" سوخته است.

رفع عيب 7- اگر موتور كاملا" سوخته باشد در حالت اتصال مستقيم برق به آن روشن نخواهد شد زيرا بسياري از پيچك هاي آرميچر و همچنين پيچك هاي قطب ها كاملا" سوخته اند. سوختن كامل موتور معمولا" پس از مرحله نيم سوز شدن است. معمولا" موتور ها در حالت نيم سوز مدتي به كار ادامه مي دهند تا اينكه پيچك هاي بيشتري آسيب خواهند ديد و ارتباط سري اجزاء موتور كاملا" قطع مي شود. ( مرحله سوختگي كامل) . جهت تشخيص سوختگي در آرميچر يا بالشتك به مبحث موتور هاي يونيورسال مراجعه نماييد.

عيب 8- موتور روشن مي شود اما قدرت چنداني ندارد .

علت 8- كلكتور كثيف است.

 رفع عيب 8- جهت تميز نمودن كلكتور بهترين روش استفاده از تينر هاي فرار قوي و يا بنزين است. توصيه مي گردد براي تميز كردن كلكتور از سمباده استفاده نكنيد زيرا ممكن است ذرات مسي ساييده شده مابين شيار تيغه ها قرار گرفته و سبب اتصال آن ها به يكديگر شود كه در نتيجه آرميچر خواهد سوخت. به هنگام شستشوي آرميچر با مسواك و مواد فرار ، آرميچر را به گونه اي در دست بگيريد كه كلكتور بر روي زمين قرار گرفته و محور آرميچر به طرف بالا باشد. چون ريختن مواد پاك كننده روي سيم پيچ ها به آن ها آسيب مي رساند به همين سبب مي بايست سيم پيچ ها نسبت به كلكتور در سطح بالاتري قرار داشته باشند.

عيب 9- موتور روشن مي شود اما قدرت چنداني ندارد .

علت 9- زغال خراب است.

رفع عيب 9- اكثرا" پس از تعويض زغال قدرت موتور كاهش مي يابد و علت آن است كه قبل از جاگذاري زغال جديد، سطحي از زغال كه مي بايست در تماس با كلكتور باشد به حالت حلال در نيامده و چون به هنگام سايش شكل حلال بخود گرفته سبب كثيف شدن كلكتور شده . بنابر اين قبل از جازدن زغال جديد اجبارا" مي بايست حالت حلال را در سطح تماس زغال ها با كلكتور ايجاد نمود. و اگر اشتباها" در جهت خلاف بگردش در آمده ، كلكتور سطح زغال را از بين مي برد و در گردش مجدد حتي در جهت درست از آنجايي كه نياز است حالت حلالي زغال اصلاح شود،مدتي طول خواهد كشيد تا جرقه هاي بين زغال و كلكتور از بين رفته و موتور بقدرت نامي خود دست يابد.

عيب 10- موتور روشن مي شود اما قدرت چنداني ندارد .

علت10- خرابي ياطاقان ها

رفع عيب 10- آرميچر بكمك ياطاقان ها قادر خواهد بود كه براحتي بچرخد و اگر بلبرينگ ها يا بوش ها خراب شوند آرميچر در حال چرخش دچار مشكل مي شود. (اگر ياطاقان ها خراب شوند آرميچر در حال چرخش با كفشك هاي قطب در گير شده و صداي ناهنجاري را بوجود مي آورد).

مي توان با رويت سايش هسته فلزي آرميچر كه در نتيجه در گيري آرميچر و كفشك هاي قطب است به شكل ياطاقان ها پي برد و بلافاصله نسبت به عيب اقدام نمود.

عيب11- موتور روشن مي شود اما قدرت چنداني ندارد .

علت 11- نيم سوز بودن موتور

رفع عيب 11- يك موتور نيم سوز قدرت زيادي نداشته و بلافاصله داغ مي كند.تشخيص سوختگي و يا عيب در آرميچر و بالشتك ها در قسمت هاي موتور هاي يونيورسال كاملا" آورده شده است.

موتور نيم سوز شده را مي توان بدون باز نمودن جارو با اندازه گيري جريان مصرفي دستگاه تشخيص داد. جريان مصرفي يك موتور نيم سوز شده معمولا" يا چندين برابر جريان نامي دستگاه است و يا جريان مصرفي بسيار ناچيزي مي كشد.

عيب 12- مكش جارو ضعيف است.

علت 12- مشكل از ضعيف بودن موتور است كه در عيب (عوامل موثر در كاهش قدرت موتور بر رسي شد ).

عيب13- مكش جارو ضعيف است.

علت 13- كيسه زباله پر شده است.

رفع عيب 13- كيسه را تخليه نموده و اگر از نوع پارچه اي است در فواصل زماني معين آن را بشوييد تا ذرات غبار از منفذ هاي پارچه خارج گردند.

عيب 14- مكش جارو ضعيف است.

علت 14- لوله هاي رابط مسدود و يا سوراخ شده.

رفع عيب 14- لوله هاي رابط مكش را از حيث ايجاد سوراخ در آن ها بر رسي نماييد و اگر شيئي مانند پارچه و يا پلاستيك در آن ها گير نموده، نسبت به خارج نمودنش اقدام نماييد.در بر رسي لوله هاي مكنده هميشه به تميز نمودن برس اصلي جارو توجه زيادي را معطوف داريد.

عيب 15- مكش جارو ضعيف است.

علت 15- فيلتر بيش از حد كثيف است.

رفع عيب 15- در مبحث اجزاء مكانيكي جارو به نقش و اهميت فيلتر اشاره شد از اينرو لازمست مرتبا" نسبت به تميزنمودن فيلتر اقدام نماييد.

عيب 16- از جارو به هنگام كار صداي زيادي بگوش مي رسد.

علت 16- خرابي پروانه

رفع عيب 16- جارو را باز نموده و پروانه يا پروانه ها (بعضي از جاروها داراي دو پروانه هستند مانند جاروي الكترولوگس ) را بازديد كنيد ودر صورت خرابي نسبت به تعويض پروانه معيوب اقدام نماييد.

عيب 17- از جارو به هنگام كار صداي زيادي بگوش مي رسد.

علت 17- بلبرينگ ها يا بوش ها معيوب شده اند.

رفع عيب 17- خرابي بلبرينگ و بوش سبب مي شود آرميچر با كفشك هاي قطب هسته در گير شود از اينرو صداي خشني در كاركرد موتور بگوش مي رسد . آن ها را بازديد كنيد و ياطاقان معيوب را تعويض نماييد.

عيب18- از جارو به هنگام كار صداي زيادي بگوش مي رسد.

علت 18- نگهدارنده هاي لاستيكي خراب شده اند.

رفع عيب 18- در ماشين هايي چون جارو برقي كه معمولا" سرعت زياد موتور لرزشي شديدي را در بدنه ايجاد مي نمايد بين قطعات مختلف از رابط ها يا نگهدارنده هاي لاستيكي استفاده مي كنند.خرابي اين لاستيك ها سبب مي شود جارو در هنگام كار صداي زيادي را ايجاد نمايد. در صورت مشاهده اين عيب لاستيك هاي معيوب را تعويض نماييد